טכס מרצים מצטיינים
מורים טובים הם מורים שאוהבים ללמד ורוצים ללמד אולי יותר ממה שסטודנט רוצה ללמוד. לקבל פרס על הצטיינות בהוראה זה לקבל פרס על אהבה. אחת הפריוילגיות הגדולות בלהיות בסגל של מוסד אקדמי היא, כשאין שביתה, לקבל משכורת, הכרה ואפילו תעודה בכריכה נאה, על דברים שאוהבים לעשותם.
הגמרא במסכת פסחים מספרת סיפור על רבי שמעון בר יוחאי כשהיה חבוש בבית האסורין (יחד עם רבי עקיבא) אמר רשב”י לרבי עקיבא למדני תורה אמר (ר”ע) איני מלמדך אמר לו (רשב”י) אם אין אתה מלמדני אני אומר ליוחי אבא ומוסרך למלכות אמר לו (ר”ע) בני יותר ממה שהעגל רוצה לינק פרה רוצה להניק.
אנו עומדים בתקופה של פרשת דרכים. בעיצומה של השביתה הגדולה בתולדות האקדמיה בארץ, שאינה מעסיקה את הציבור ולא את הממשלה. השביתה היא פן אחד של משבר עמוק בהשכלה ואני רוצה לעמוד על כך איך המשבר הזה משתקף בטכס היום.
לפקולטה שלי, הפקולטה לפיסיקה, ארבעה מרצים מצטיינים ועובד מצטיין אחד. המרצה המבוגר ביניהם הוא פרופסור שלמה דדו שהוא פרופסור אמריטוס, וגמלאי. המרצה הצעיר ביניהם הוא פרופסור יובל גרוסמן שאינו נוכח בטכס כיוון שהוא עזב אותנו לטובת משרה באוניברסיטת קורנל שבארה”ב. המרצה השלישי הוא ד”ר אלי רז, מרצה אהוב ומחונן, שמשמש אצלנו כמרצה מן החוץ וכפי שסיפר לי לא אחת, שכרו כמרצה יוצא בהפסדו על הוצאות הדלק.
המערכת האקדמית חנוקה תקציבית וזקוקה לרפורמות ורענון: הסגל האקדמי והטכני מזדקן וסובל מהעדר תקנים מספיקים לתחלופה של סגל צעיר ורענן. משכורת דלה שלא מאפשרת לצעירים לפרנס משפחה בכבוד, מביאה לבריחה של הטובים מהארץ לחו”ל. מיקור חוץ של ההוראה הוא פתרון דחוק ובזוי של מערכת שאין לה תקציב להעסיק מורים בתנאים ראויים והוגנים.
העובד המצטיין שלנו הוא יוסף דירקטוביץ שמחשב את מעבדות הסטודנטים בפרוייקט יחודי. יוסף מיצג את העלייה שבאה אלינו מברה”מ לשעבר ושהביאה כוח אדם משכיל מיומן ואמביציוזי. עליה שאפשרה לנו לקטוף פירות של השקעה בהשכלה שמשהוא אחר טרח בגידולם.
מדינת ישראל לא עסוקה בנטיעות לדור הבא. מערכת החינוך שלנו סובלת מחוליים רבים: שביתות, מורל נמוך, והישגים מבישים. חלק ניכר מהנוער שלומד במערכת החינוך החרדי, שיש בה לא מעט נערים סקרנים אינטלקטואלית, ומוכשרים, לא נחשפים לידע בסיסי לא במתמטיקה לא בפיסיקה לא בהסטוריה ולא בביולוגיה ואנגלית. מסלול חינוך שמוביל בבטחה לעוני ובערות מבחירה ומאונס. מהיכן תגייס מדינת ישראל את הדור הבא של מצטיינים?
הטכס שאנו נוכחים בו היום מבטא את החשיבות והדאגה לחינוך ולמצוינות בחינוך. בכך חשיבותו אני מבקש להודות לכולכם על ההשתתפות בשמחה ובדאגה לגורל מערכת ההשכלה הגבוהה ועתידנו